안녕하신가영 – 언젠가 설명이 필요한 밤
뷰티풀 민트 라이프 2016에서
뷰티풀 민트 라이프 2016에서
뷰티풀 민트 라이프 2016에서
올림픽공원의 뷰민라를 다녀왔다.
아내는 처가에 갔다. 사실 아내는 뷰민라의 가수에 별 관심이 없어서 나 혼자 예매하기도 했고…
차를 몰고 올림픽 공원으로 가서 (의외로 주차가 쉬웠다)
사람들 틈사이에 돗자리를 깔고 앉아서 누워있기 시작했다 (?)
토요일에 평소 듣고 싶었던
안녕하신가여영, 옥상달빛, 제이래빗, 노리플라이 공연이 모여있어서
토/일요일 중에서 고민을 할 필요가 없었다.
돗자리를 깔고 오랫동안 누워있다보니
좌식의자를 사서 가져오면 어땠을까 하는 아쉬움이 있었다.
안녕하신가영의 노래를 라이브로 처음 들어보았는데 참 좋았다.
노리플라이는 라이브가 이번이 3번째인 것 같은데 원래 좋아하는 “주변인”과 같은 곡보다는 최근 발표한 신곡 위주로 구성하여 좀 아쉬웠다.
날씨도 좋았고
나보다 적어도 10살 많게는 20여살 어린 친구들과 함께 어울려 한때를 보내는 것이 꽤 즐겁고 유쾌한 경험이었다.
시사매거진 2580에서 SAT 기출문제 유출건이 나왔다.
내가 아는 어떤 젊은 친구는
외국인학교를 다니면서 수천만원 대치동 족집게 SAT 학원을 다니고
아버지의 도움을 받아 사회 저명인사의 추천서를 받았음에도 불구하고
명문대에 낙방하고 그렇게 훌륭하다 볼 수는 없는 학교에 입학했는데
그 이유가 SAT 점수가 낮아서라 했다.
그 녀석은 기출문제까지 다 보고서 외웠음에도 SAT 점수가 낮았던 것인가
오늘 아침에 자전거 대행진이라는 행사가 있다고 해서
사진을 찍을 겸 아침 일찍 집을 나서서 강변북로로 갔다.
시작 한 지는 4년정도 되었다 했는데 이런 행사가 있는지도 몰랐다.
자동차만 쌩쌩 다니던 강변북로가 아침 8시부터 9시까지 1시간정도만 자전거로 뒤덮힌 모습이 인상적이었다.
집에서 자전거가 잠만 자는데
내년에는 참가해볼 생각이다.
많은 것이 바뀌어나갈 것이다.
***
세계 첫 AI 변호사, 美 대형로펌에 취업
‘로스’, 100년 전통 베이커&호스테틀러와 계약
(지디넷코리아=김익현 기자)미국 대형로펌 베이커&호스테틀러는 최근 신입 변호사를 한 명 채용했다. 새롭게 채용된 로스(Ross)란 변호사는 파산 사건을 주로 맡게 된다.
베이커&호스테틀러는 미국 전역에 사무실을 운영하고 있는 대형 로펌. 파산 분야에만 50명 가량의 변호사가 활동할 정도다. 따라서 변호사 한 명 채용한 건 뉴스거리도 아니다.
하지만 로스라면 얘기가 다르다. IBM의 슈퍼 컴퓨터 왓슨을 기반으로 한 인공지능(AI) 변호사이기 때문이다.
IBM 왓슨을 기반으로 한 인공지능 변호사가 미국 대형 로펌에 취업해 화제가 되고 있다.
바둑으로 세계를 놀라게 했던 구글 알파고처럼 로스는 법률 서비스에 최적화된 AI로봇이다. 로스의 두뇌는 IBM의 자랑인 왓슨이다. 왓슨은 1초에 80조 번 연산하고 책 100만권 분량의 빅데이터를 분석한다.
과학 전문 매체 퓨처리즘은 12일(현지 시각) AI 변호사 로스가 베이커&호스테틀러에 입사했다고 보도했다. 이 로펌 최고경영자(CEO) 겸 공동 창업자인 앤드류 아루다는 퓨처리즘과 인터뷰에서 “다른 로펌들도 로스와 라이선스 계약을 체결했다”면서 “조만간 그들도 공식 발표를 할 것”이라고 말했다.
로스는 글을 읽고 이해하며 질문을 받으면 가설을 추론하는 능력을 갖고 있다. 조사 및 연구 작업 뿐 아니라 결론을 도출할 땐 각종 근거와 자료를 함께 제시한다.
AI 변호사 로스를 고용한 베이커&호스테틀러는 1916년 설립된 100년 전통의 대형 로펌이다. 사진은 공동 창업자들. 왼쪽이 뉴튼 베이커이며 오른쪽이 조셉 호스테틀러다. (사진=베이커&호스테틀러)
AI 변호사답게 로스는 하루 24시간 쉬지 않고 일을 한다. 고객들에게 영향을 미칠 수 있는 새 판례를 수집한 뒤 바로 바로 전달해주는 역할도 한다. 수 천 건의 자료를 탐색한 뒤 가장 근접한 해답을 제공해주는 작업도 할 예정이다. 이를 통해 로펌 변호사들의 작업 시간을 대폭 줄여주기도 한다.
베이커&호스테틀러의 밥 크레이그 최고정보책임자(CIO)는 퓨처리즘과 인터뷰에서 “인지 컴퓨팅이나 다른 머신 러닝 같은 새롭게 부상한 기술들은 우리가 고객들에게 제공하는 서비스를 향상시키는 데 도움이 될 것으로 믿는다”고 강조했다.
김익현 기자(sini@zdnet.co.kr)
오늘 점심에 어느 회사에 있는 두 분과 식사를 했다.
점심식사로 포장되었지만 실질은 인터뷰였다.
이런 저런 이야기를 하던 와중에
왜 맥킨지를 갔는지 물어보기에
대학을 졸업하고 대기업에서 복사를 하면서 시간을 보내기보다는
보다 의미있는 일을 하고 싶었다고 답을 했더니
“맥킨지에서도 복사하잖아요?”
라는 질문을 들었다.
약간 당황스러웠지만 그래도 살짝 웃으면서 “복사도 하지만”이라고 덧붙이며 말을 이어갔지만
또 다시 “복사도 하는거잖아요”는 식의 말을 또 들었다.
즉, 본인의 기본기 닦는데는 도움이 되지만 맥킨지에서도 복사와 같은 허드렛일과 가치없는 일을 하는 거 아니냐는 투의 이야기였다.
나는 기분이 나빴다.
난 맥킨지에서 복사를 한 적이 없고
당신은 맥킨지나 다른 컨설팅회사에서 일한 적도 없으면서 어떻게 그렇게 단언할 수 있지.
그런 식으로 생각하는 사람과 일을 하고 싶지 않다.
중식을 그렇게 좋아하진 않지만
종종 즐겁게 가는 곳이
건대입구 부근, 커먼그라운드에 있는
“최유강 중국집”이다.
신라호텔 출신의 사장님이 만드는
찹쌀 탕수육은
“서울 5대, 3대 탕수육”이라 불리는 곳들보다
가격은 더 저렴하면서도 훨씬 맛있다.
어제 저녁 8시반즈음 들렸는데
저녁식사 시간으로는 약간 늦은 시간이어서 그런지 몰라도
우리를 포함해 채워진 테이블이 3개였고 그나마도 식사중에 다 빠져서
직원 5명의 가게에 적막감이 흘러서 내가 다 미안할 지경이었다.
시간이 늦어서 그런거라 하기엔
주변의 음식점들이 모두 성업중이라 시간만의 문제는 아닌 것 같았다.
아마도 시작하는 연인들이 데이트를 하기엔 중식당이 어울리지않기에 그런 것 같은데..
좋은 음식점이 이렇게 활력을 잃은 것 같아 마음이 편치 않았다.
예전 가게하던 생각도 나고
제주도에 사진을 찍으러 갈까 생각중이다.
제주도는 2001년에 처음이자 마지막으로 가본 이후에 한번도 안가봤다.
(안좋은 방향으로) 많이 달라졌다고 하는데
또 다른 한 편으로는 게스트하우스가 많이 생겨서 도미토리를 2만원이면 잘 수 있는 장점도 있는 것 같다.
맘 같아서는 2주~1달정도 있다 오고 싶은데 어떨지.
“Why I left Google”이라는 제목으로
구글에서 일했던 사람이 적은 글.
https://www.linkedin.com/pulse/why-i-left-google-david-pullara
스스로가 즐거워하고 좋아하지않는 일을 하고 있는 것이 불행의 근원이라는 것을 자각한 사람이
바르게 결정한 것이라 믿는다.
***
Why I left Google.
May 4, 201616,015 views
I am an ex-Googler.
Those who know me will likely be very surprised about the “ex” part of that sentence. As a marketer, I’ve loved Google for over a decade. When I began working there last year, I made no secret of how privileged I felt to be a part of a company that was redefining digital marketing and on the forefront of redefining how people work. Google is literally changing the world as we know it, and I was living my dream of working there.
But my decision to leave Google, incredibly difficult as it was, was absolutely the right decision for me to make. I know this because I came to realize I was working for a company I loved in a role that was not making me happy.
This isn’t something I could have anticipated when I first saw the “Account Executive” role posted on Google’s website in early 2015. In fact, I remember thinking, “this role is perfect for me!” Although I’m a marketer and the job was clearly a sales role, the responsibilities outlined seemed to place more focus on strategic thinking, building relationships, and finding solutions than on “meeting quota”. My career has been full of interesting pivots — moving from one industry to another, from one company size to another, from one job function to another — and I’ve always found the thrill of adapting to a new environment and learning a new set of skills exhilarating. Would moving into a “sales role” be any different?
As I was interviewing, I was upfront about the fact that my background didn’t include any traditional sales experience, but my interviewers told me that wasn’t what they wanted. They were looking for a strong, strategic marketer who had been “on the other side of the table and who understands how the media decisions are made.” “That’s me,” I thought. I fit that description, and knew I could be a valuable contributor to the team. Google seemed to agreed; they offered me the position, and I began my life as a Googler in June 2015.
The learning curve at Google is very steep; every Googler acknowledges it, and nobody makes any apologies for it. The type of people that Google hires are all really smart and intellectually curious, and they’re used to figuring things out on their own. So when people ask you in your first few months how things are going and you say things like, “It’s fantastic, but I feel overwhelmed” or, “It’s incredible, but I feel like I’m drinking from a fire hose”, people smile broadly, nod their heads enthusiastically, and tell you that the feeling is completely normal and that every new Googler would be able to relate. They tell you not to worry, and that things will start to feel better in a few months.
So I decided not to worry. Instead, I redoubled my efforts to understand all of Google’s products and how marketers could use them to achieve their objectives. I continued to meet with my clients to determine how I could might help them, and continued building strong relationships with my brilliant colleagues and global counterparts to benefit from their ideas and best practices. I embraced the breakneck speed at which Google operated, a very different pace from what I was used to at previous companies but one that proved both empowering and exhilarating.
But something was still missing. Something still felt wrong.
I’ve been a high-performer my entire life, and I was used to climbing steep learning curves rapidly. This feeling of inadequacy after several months on the job wasn’t something to which I was accustomed, and it certainly wasn’t something I was prepared to accept. So I increased my efforts further, and reached out for help. I had a candid conversation with my manager about what I was feeling and what I wanted to do about it, and together we put a plan in place to help me become more comfortable in my role. I set aside more dedicated time for training. I connected with various Googlers to get their advice on how to succeed in the role, and implemented their suggestions whenever I could. I booked more meetings with clients to try and uncover additional opportunities to help. I even began working with an Executive Coach, an investment I made personally, to better understand myself and what I needed to do to succeed.
But in the end, it was my newborn daughter that helped me realize the problem.
My wife and I welcomed our daughter Charlotte to the family in early February, and my manager strongly encouraged me to take advantage of Google’s generous paternity-leave benefit. I had mixed feelings about taking this time, but my manager reminded me I’d never be able to get those first few weeks with my daughter back later on, and she was right. So I took four weeks of paternity leave to spend time with Charlotte and her two older siblings.
The New York Post recently published an article about author Meghann Foye’s concept of a “meternity leave”, which she defines as, “a sabbatical-like break that allows women and, to a lesser degree, men to shift their focus to the part of their lives that doesn’t revolve around their jobs.” As a parent, I don’t love the author’s comparison to a maternity leave, but I can absolutely vouch for the benefits of taking time for yourself to reevaluate your life’s priorities. That’s what I was able to do while holding my daughter each day over those four weeks, thinking about everything that made me happy and everything that didn’t.
And I realized that what didn’t make me happy was my work.
I loved Google. I loved the company’s mission and culture. I loved the fact that I was surrounded by smart, passionate people. I loved the way the company treated its people, not only from a compensation and benefits perspective, but also from a trust, information, and respect standpoint. I loved Google. I love Google. But I came to realize that I simply wasn’t in the right role.
I’m a marketer, not a salesperson. I have passion and skill for building brands over the long-term, not for building sales figures for the quarter. And while I have the utmost respect for both salespeople and agency partners, I don’t truly belong to either group. Attempting to be what I was not (and what I had no desire to be) was an assault on my authentic self, and the root of my unhappiness.
Steve Jobs said, “The only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it, keep looking. Don’t settle.” I wasn’t unhappy because I was struggling, I was struggling because I was unhappy. And there was an obvious way to solve that problem.
When I returned from my paternity leave, I had a candid conversation with my manager, and outlined exactly why I felt I was in the wrong role. I finished by saying that I’d love to stay with Google if a more suitable role were available for me, but that otherwise I’d like to explore the option of an amicable separation. My manager was very understanding; she fully supported me as I explored other options within the company, and when I determined the right role wasn’t available, worked with me to implement a smooth exit plan.
When I announced my news to my colleagues, the response was heart-warming. Many wrote to tell me they were impressed by my level of self-awareness, and by my courage in making the change I needed to make. My favourite quote among all the wonderful emails I received read as follows: “If what you’re doing doesn’t make your heart sing, your time is too precious to slog it out – especially when three little ones are looking up to you, learning how to live their lives from your example.”
Do I sometimes wonder if I made the right decision, leaving a renowned organization like Google without having something better waiting for me? Of course I do. (Coincidentally, this usually happens around the time I’m making myself a sandwich for lunch, while wondering if Prime Rib was on the menu that day in the Google cafe.)
But then I think about how many hours the average person will spend at work during their lifetime, and how terrible it would be to do something every day that you didn’t love. I remind myself that I didn’t really leave Google, I left a role that did not make me happy.
And most importantly, I remember I have three young children who will look for me to set an example, and that I’d like to teach them to be self-aware enough to know what they love to do, and courageous enough to pursue those passions.
At that point I stop wondering if I made the right decision, and continue eating my sandwich with a smile.