Formula 1: Drive to Survive

넷플릭스에서 F1 레이싱세계를 다룬 Drive to Survive라는 다큐멘터리(?)를 만들어서
뒤늦게 시즌1 (2018년을 다룬), 시즌 2 (2019년)을 한달여동안 나누어서 보았다.

F1 레이싱에 대해 잘 몰랐는데,
10개팀 팀당 2명의 레이서, 즉 총 20명의 레이서가 경쟁하는 구도인데
그 안에서 일어나는 많은 일들이 회사 운영하는 입장에서 곱씹어볼 포인트가 많았다.

자금력과 기술력이 부족하여 10개팀중 최하위를 달리는 팀들의
안타까운 현실도 남의 일 같지 않았다.

가장 기억에 남는 것은 첫번째 혹은 두번째 에피소드였다.

경기중에 피트에서 정비공들이 2초 이내로 타이어와 부품 등을 교체하는 일을 하는데
어느 팀인지 기억이 잘 나진 않는데
온지 얼마 되지 않았고 훈련도 별로 하지 않은 정비공이
타이어를 교체하는 과정에서 볼트를 충분히 조이지 않아
운전중에 타이어가 탈락하는 사고였다.

회사로 치면 미숙한 직원 하나가 낸 실수가 회사 전체에 영향을 준다고 해야할까.
다시금 회사 운영에 대해 되짚게 되었다.

그 이후로는 영상을 보면서 그들이 하는 말중에 곱씹어 볼 문구들은 스크린 캡쳐를 했다.

여기에 적어본다.

As a driver, you can’t say, you know ‘he’s better than me.’,
You always think you are the best.
I think if you don’t start thinking like that, that’s a loss already.

In any sport at this level, you just need to be determined.
But I think life generally is like this.
If you always let other people get on, you stay behind.

We’re very honest, sometimes too honest.
Pretty sure if we would be a litte more dishonest,
probably we could have more success.

Some one thing was wrong in a split second,
and everything is suddenly much harder.

If we don’t make mistakes, we don’t learn.

We rock a little bit the establishment.
The doubters will be always be there.
You have to cut out the BS from these people.
I don’t really care about what they say.
because they’ve all got an opinition, but they don’t do the job.

In business, you can always find excuses.
You can twist the story in your favor.
But in motor racing, the absolute truth of the stopwatch
will tell you wheter you’ve done a good enought job or not.

Winning is noe thing, but out of losing, I always learned more.
Because you don’t waste time blaming somebody else.
Analyze yourself, change yourself to be successfu.

I think the best Formula 1 drivers have some common traits.
Talent, nurture, and adversity and overcoming the adversity,
and this is the singe most important ingredient I have seen.
That’s a big pressure on young shoulders.
The difference that marks the greats out is
how they deal with the big pressure moments.
They embrace that pressure
and it’s thouse high-pressure moments that you get found out at.

At the end of the day,
if you can’t cope with the pressure and scrutiny,
you’re never gonna make it at the highest level in Formula 1.

Trying to be a good loser,
It’s all about mental strength.